søndag den 24. september 2017

"Jeg, Coriander" af Sally Gardner


Forfatter: Sally Gardner
Originaltitel: I, Coriander
Udgivelsesår: 2005
Genre: YA/fantasy
Forlag: Sesam
Antal sider: 319

"Vi lever for at dø, vi dør for at leve evigt."

Denne bog hørte jeg som lydbog på e-reolen. Det er nok den første rigtige lydbøg, jeg har hørt fra start til slut. For mig er det store plus ved lydbøger, at jeg kan strikke mens jeg lytter. Ulemperne er, at jeg ikke selv bestemmer tempoet, og at det ikke lige er så nemt at bladre en side tilbage, eller holde en pause. For ikke at sige, hvad der sker hvis man falder i søvn og vågner op et stykke tid efter, og pludselig ikke aner, hvor man er henne i historien! Det er nok derfor, jeg ikke har hørt så mange lydbøger, og jeg ved heller ikke om jeg kommer til det i fremtiden.

Hvad angår lige denne bog, Jeg, Coriander, var jeg ikke 100% begejstret for stemmen, der læste op, men selve bogen var mildest talt fantastisk.

"Hvad mere kan nogen tage fra mig?" sagde far med bøjet hoved. "Hvor end jeg går hen bærer jeg mit helvede med mig."

Jeg, Coriander er en standalone YA-fantasy for piger, og den foregår i London i 1600-tallet. Hovedpersonen og jeg-fortælleren Coriander vokser op i relativ velstand i et hjem fuldt af kærlighed og tryghed. Men før hun bliver stor, dør hendes mor. Hendes far gifter sig sidenhen (af nød) med en enke, der er meget streng puritaner. Coriander bliver hurtigt fanget som en lus mellem to negle af de modstridende værdier, der hersker i hendes hjem og i samfundet, og da hendes far af politiske grunde bliver tvunget til at forlade landet, er hun overladt til sin ukærlige stedmor og hendes uhyggelige ven, puritanerpræsten. Langsomt men sikkert frarøver disse to personer Coriander alt, hvad hun har kært, ja hele hendes identitet.

Men samtidig opdager Coriander en forunderlig sandhed om sin afdøde mor. Denne nye viden fører hende ud på en rejse til en anden verden. Her finder hun svar på en mange af de ubesvarede spørgsmål hun har om sin baggrund. Og så møder hun en helt ny slags kærlighed. Men også i denne virkelighed findes der farer, der truer med at knuse hele hendes verden ...

"Jeg har lært at der ligger stor magt i ord, lige meget hvor lange eller korte de så er."

Det historiske og politiske miljø skaber en detaljeret og troværdig ramme om historien og om Coriander som hovedperson. Sally Gardner har uden tvivl brugt mange timer på historisk research, og det er lykkedes hende rigtig godt at skabe en spændende balance mellem 1600-tallets grå London og den bagvedliggende strålende eventyrverden. Bogens fantasy-element virker dermed ekstra fortryllende.

Jeg elskede denne historie og ville ikke have, at den skulle ende. For en YA-fantasy var den faktisk forholdsvis uforudsigelig. Jeg mærkede al Corianders frygt og fortvivlelse inden i mig selv, og kunne slet ikke se, hvordan hun dog skulle klare skærene og slippe af med sine plageånder. Det er den slags bog, der virkelig handler om noget vigtigt i tilværelsen. Corianders forhold til sig selv såvel som omverdenen står de hårdeste prøver. Hendes historie viser, hvad sandt venskab og kærlighed er, hvad familiebånd betyder, og hvor vigtigt det er, at man er tro mod sig selv. Der er noget over den, som minder mig om mine yndlingsbøger fra barndommen, og jeg er kun glædeligt overrasket over at genfinde den stemning i en nyere ungdomsbog. Den når helt ind og efterlader et lysende, varmt mærke i sjælen.

"Jeg anede ikke at hjertet kunne forårsage så mange problemer og stridigheder. Det kunne knuses og alligevel heles. Det kunne såres og alligevel helbredes. Det kunne gives væk og dog gives tilbage, mistes og findes. Alt dette kunne det, og alligevel var man i live, dog ifølge nogen, kun lige."


PS. Citaterne i denne anmeldelse er fundet på goodreads.com og oversat til dansk af mig. Derfor passer de sandsynligvis ikke ord for ord til den trykte, danske oversættelse, men giver forhåbentlig alligevel en ide om bogens stemning og temaer.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar