søndag den 11. februar 2018

Tilbageblik på læseåret 2017


Endnu et år er gået, og det har budt på mange gode og nogle få mindre gode læseoplevelser. I dette indlæg vil jeg tage et kig på min statistik fra goodreads, supplere den lidt med min egen statistik, og til sidst se på, hvor mange af mine læsemål for 2017, jeg fik opfyldt (jeg har på fornemmelsen, at det langt fra er dem alle sammen!).

Goodreads statistik for 2017
Her er et direkte link til statistikken samt listen over alle de læste bøger på goodreads, hvis du vil have alle detaljer med. Ellers opsummerer jeg de vigtigste punkter her:

Jeg har læst 31 bøger (ud af et mål på 20), hvilke er løbet op i 9.549 sider. Det er jeg godt tilfreds med.

Den korteste bog var Esben af Knud Erik Pedersen (95 sider), den længste var Harry Potter and the Order of the Phoenix (766 sider).

Den mest populære bog, jeg har læst, er Harry Potter and the Philosopher's Stone (læst af 5.976.958 andre mennesker), den mindst populære var Sommersonater af Bodil Sangill (læst af 0 andre mennesker - ifølge goodreads - det er jeg nu ret sikker på ikke er sandt).

Min egen statistik for 2017
Jeg har læst 11 bøger af mandlige forfattere, og 22 bøger af kvindelige forfattere. Hov, siger den opmærksomme læser. Det giver da mere end 31 bøger i alt! Ja, men det er fordi, jeg har læst to bøger, som var skrevet af mandlige og kvindelige forfattere i fællesskab, (Gemina og Let it Snow). Jeg har slet ikke tænkt over forfatterens køn i de øjeblikke, hvor jeg har valgt at læse bøgerne. Men jeg er egentlig ikke så overrasket over, at fordelingen er blevet som den er blevet. Som kvinde er det nok ikke så mærkeligt at jeg læser lidt flere bøger af kvindelige forfattere. Men jeg holder altså også meget af at læse bøger af mandlige forfattere, og synes faktisk det er vigtigt at læse bøger skrevet af begge køn - ligesom jeg synes det er vigtigt at læse bøger af mennesker fra forskellige kulturer osv. Måske skulle jeg skrive et indlæg, engang, om, hvordan jeg oplever forskellen mellem mandlige og kvindelige forfattere. Hvis du har gjort dig nogen tanker om emnet, må du meget gerne lægge en kommentar herunder.

Jeg har læst 19 bøger, som jeg syntes var fantastiske, 9 som jeg syntes var rigtig gode, og 2 som jeg syntes var okay. Jeg må være god til at vælge bøger!

Jeg har læst 17 bøger på dansk og 14 bøger på engelsk. Denne fordeling er jeg også meget godt tilfreds med. Jeg vil gerne udvikle mit modersmål samtidig med at jeg vedligeholder et højt niveau på engelsk, og i begge sammenhænge er læsning jo en nøgleaktivitet.

Jeg har læst 10 bøger udgivet i Danmark, 8 bøger udgivet i USA, 12 bøger udgivet i England og 1 bog udgivet i Holland. Faktisk er jeg lidt skuffet over, at jeg ikke har læst bøger fra mere end fire lande på et år. Det burde jeg kunne gøre bedre.

Jeg har læst 15 børnebøger, 7 young adult-bøger og 9 voksenbøger. Ved første øjekast syntes jeg, der var en voldsom overvægt af børnebøger, men så kom jeg til at tænke på, at de fleste af dem er serier, og mange af dem ikke var særlig lange, fx Esben-bøgerne og Silas-bøgerne. Desuden har jeg talt alle Harry Potter-bøgerne som børnebøger, selvom man sagtens kunne argumentere for, at de 2-3 sidste i den serie hører til YA-genren.

Sidst men ikke mindst kommer fordelingen af medier. Jeg har læst 26 papirbøger, 2 e-bøger og 3 lydbøger. Tidligere var jeg meget glad for e-bøger, som jeg læste på min Kindle, men som tallene viser, foretrækker jeg for tiden "rigtige" bøger. Jeg er ret overrasket over, at jeg har hørt hele 3 lydbøger sidste år. Det må være en personlig rekord. Den ene af dem (Moln - jorden husker) var nu også rent faktisk en papirbog, men eftersom min mand læste den højt for mig, syntes jeg det gav bedst mening at tælle den som en lydbog. Det gode ved lydbøger er, at man kan lave noget andet samtidig (fx strikke), men bortset fra det, synes jeg altså ikke, de er særligt praktiske. Hvis man falder i søvn, hvilket er ekstremt sandsynligt for mit vedkommende, er det svært at finde tilbage til, hvor man var, og man kan ikke selv bestemme læsehastigheden, eller læse en sætning to gange, eller strege et citat under. Det er heller ikke altid at oplæseren fx lægger trykket i sætningerne samme sted, som jeg ville have gjort. Sådan noget kan godt gå mig på nerverne.

Opfyldelse af læsemål for 2017
  • Genlæse hele Harry Potter-serien (på engelsk)
    Dette mål har jeg nået - og hvor var det dog en skøn oplevelse!
  • Genlæse Jane Eyre af Charlotte Brontë på (engelsk)
    Dette mål har jeg ikke nået. Dog har jeg genlæst Pride and Prejudice (Stolthed og fordom), som også er en bog fra den romantiske periode i England, som jeg holder meget af.
  • Læse flere gamle klassikere end sidste år
    I 2016 læste jeg højst 3 bøger som kan betegnes klassikere, og i 2017 er det kommet op på 4, så dette mål er lige akkurat opnået.
     
  • Læse færre bøger inden for YA-fantasy end sidste år
    2016: 8 YA-fantasybøger (og 7 andre YA-bøger).
    2017: 4 YA-fantasybøger (og 3 andre YA-bøger).
    Jeg tror egentlig mit mål var generelt at læse færre YA-bøger, og det har jeg i hvert fald opnået.
  • Læse nogle "almindelige" romaner
    Jeg har læst 4 bøger, som jeg vil betegne "almindelige" romaner (YA-bøger ikke medregnet), og det er jeg godt tilfreds med. Mål opnået!
  • Læse mindst to science-fiction-klassikere
    Jeg satte dette mål fordi jeg gerne vil lære Sci-Fi-genren bedre at kende. Desværre har jeg kun fået læst én Sci-Fi-bog, og det var en helt ny udgivelse (Gemina). Ikke opnået.
  • Læse mindst to Pulitzer-vindere
    Antal: 0. Ikke opnået.
  • Læse mindst fem bøger fra min reol, som jeg aldrig har læst før
    Antal læst: 10. Mål opnået!
  • Læse mindst tre bøger inden for genren historisk fiktion
    Antal: 1? Ikke opnået.
  • Få en god start på udfordringen "Reading the World." En god start vil for mig være at læse mellem 5 og 10 bøger, fra lige så mange lande, gerne fordelt på mindst 3 kontinenter.
    Jeg har læst bøger fra 4 lande og 2 kontinenter. Faktisk må jeg indrømme, at jeg ikke har skænket "Reading the World" særlig mange tanker i løbet af året. Så derfor: ikke opnået. Men jeg ser det som et livslangt projekt, og har på ingen måde i sinde at opgive det. 2017 var nok bare ikke det rigtige tidspunkt.
Sådan har 2017 i bøger altså set ud for mig, og jeg synes alt i alt at det har været et godt læseår. Det generer mig ikke så meget at jeg ikke fik opfyldt alle mine læsemål. De var alligevel ret ambitiøse. Jeg har selvfølgelig allerede nogle ideer til, hvad jeg vil have som mål for 2018, så det kommer der nok et indlæg om inden længe.

Jeg håber også, du har haft et godt læseår. Og hvis du er kommet hertil uden at miste interessen, fortjener du en medalje! Glem ikke at lægge en kommentar og fortæl mig, hvordan du oplever forskellen på at læse mandlige og kvindelige forfattere. Hvad er de forskellige køn gode til, hver for sig? Hvad karakteriserer deres måde at skrive på?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar