søndag den 8. maj 2016

"Skyggernes bog" og "Skæbnens kald" af Haidi Wigger Klaris

 

Forfatter: Haidi Wigger Klaris
Udgivelsesår: hhv. 2015 og 2016
Genre: Fantasy
Forlag: Tellerup
Antal sider: hhv. 285 og 248

Jeg har netop læst Skæbnens kald, som er anden del af H.W. Klaris' trilogi Dæmonherskerens arving. Første del, Skyggernes bog, læste jeg omkring jul, men var ikke umiddelbart parat til at skrive en anmeldelse efter endt læsning, så nu vælger jeg at anmelde begge bøger sammen, og derefter med begejstring se frem til at tredje bind udkommer.

Jeg valgte at læse disse bøger, fordi jeg mødte forfatteren til Bookeaters Convention i Odense i efteråret, og hørte hende fortælle om, hvordan hun havde fået ideen til bøgerne, og hvordan det havde været at skrive og få dem udgivet. Det kan du evt. læse mere om i dette indlæg. Jeg fik rigtig meget ud af hendes foredrag, og selvfølgelig dermed lyst til at læse bøgerne.

Da jeg havde læst første bog var jeg dog ikke ovenud begejstret. Jeg havde nok forventet noget lidt andet, og syntes der var nogle ting, der haltede lidt. Jeg syntes, karaktererne virkede lidt flade, og jeg syntes ikke, verdenen blev realiseret så tydeligt, som den kunne. Fx foregår bogen jo på en kostskole, men det var først til sidst i bogen, at undervisningen og en eller to af lærerne kom ind i billedet. Ellers var det kun karakterernes fritid, der blev beskrevet, og det gjorde, at jeg havde svært ved at danne mig et fuldt billede af deres hverdag. Jeg syntes heller ikke altid, der var logik i karakterernes handlemønstre, og der var mange ubesvarede spørgsmål i forbindelse med historiens baggrund. Dette irriterede mig lidt i starten, men efterfølgende har jeg opdaget, at disse ting, som jeg først opfattede som mangler, på en måde også er en styrke for bøgerne. Mere om det lidt senere.

Historien om Ally, der begynder på kostskolen Larchwood, som gemmer på en farlig hemmelighed, er faktisk ret spændende. I første bog følger vi hende, da hun ankommer til skolen, får sig nogle venner og fjender, opdager at der er en hemmelig kreds af elever på skolen, der dyrker mørk magi, møder spøgelset Catherine, og bliver kærester med en af drengene. Og første bog ender i en meget vellykket cliffhanger - så er du advaret!

Jeg havde en bedre oplevelse af at læse den anden bog i serien end den første. Her vidste jeg lidt mere om, hvad jeg kunne forvente af skrivestilen og bogens indhold. I anden bog bliver handlingen faktisk også endnu mere spændende. Der kommer lidt mere baggrundsinfo på, og ikke mindst følger vi Ally ned i underverdenen, hvilket gør at verdenen bliver noget bedre realiseret. Desuden kommer karakteren Tristan også ind i billedet. Han er en sød, men mystisk fyr, med sære mentale evner. Hovedkonflikten udvides og Ally og hendes venner er tvunget til at indgå nye alliancer.


Disse to bøger er nogle, man bare flyver igennem. Både fordi, de er spændende og svære at lægge fra sig, men også fordi skriften er forholdsvis stor, så der ikke står så meget på hver side. Det betyder, man skal bladre ret ofte, hvilket giver en dejlig fornemmelse af at man, som sagt, bare drøner igennem bogen. Sproget er meget enkelt og dialogen er overbevisende, fordi karaktererne bruger mange af de udtryk som unge bruger i dag. Og det er sammen med disse ting, at jeg ser de førnævnte svagheder ved bøgerne som en styrke. Sådan som bøgerne er skrevet og sat op, tænker jeg at de egner sig rigtig godt til børn/unge med lettere læsevanskeligheder, som har brug for en spændende læseoplevelse, hvor de kan relatere til karaktererne med det samme, og ikke skal kæmpe sig igennem lange beskrivelser af verdenen og mange baggrundsoplysninger. Og de egner sig også til dig, der lige trænger til at slappe af med en letfordøjelig paranormal fantasyhistorie. Men det er ikke bøger, der har en masse vigtigt at sige om livet - de skal læses for underholdningens skyld. Heldigvis byder de efter min mening på bedre underholdning end mange andre bøger af samme kaliber.

Ally er også en både sjov og troværdig hovedperson. Hun har et lidt hidsigt temperament, og hvad angår det med drengene, ja, så drøner teenagehormonerne rundt i kroppen på hende i snart den ene, snart den anden retning. Men hun er god nok på bunden, og en trofast veninde.

Som sagt glæder jeg mig til udgivelsen af tredje og sidste bind i serien. Jeg er spændt på, hvordan Ally og hendes venner overvinder de farer, der truer dem og deres verden, og så glæder jeg mig også til at læse mere om Tristan. Jeg forstår godt, hvorfor han især har indflydelse på Allys hormoner ;). Min konklusion er, at jeg absolut er fan af denne serie. Men for rigtig at få en god oplevelse af den, vil jeg sige at det er vigtigt at have de rette forventninger til sprog og indhold, som altså hører til i den lette ende.

2 kommentarer:

  1. Godt at det blev til en god læseoplevelse alligevel! :) Det er rigtigt rart med de bøger, man bare føler, man flyver igennem.

    - Camilla / litteraersky.wordpress.com

    P.S. Jeg har tagget dig i et lille tag - jeg håber, du har lyst til at være med! :) https://litteraersky.wordpress.com/2016/05/12/ny-times-by-the-book-tag/

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for besøget, og for tagget - you can count me in :)

      Slet