fredag den 18. december 2015

Min dag på Bookeaters Convention Odense

Jeg har gennem nogle år været bruger og anmelder på Bookeater.dk, en hjemmeside hvor unge kan anmelde og diskutere bøger. Hjemmesiden ledes af Finn Wraae fra Odense Centralbibliotek og har netop i går, den 15. december, modtaget BØFA-prisen 2015.

Bookeaters Convention blev den 28.november i år afholdt for anden gang, og selv om ingen af læsehestene i min omgangskreds havde tid til at tage med mig, var jeg fast besluttet på at komme af sted, for jeg huskede det som en rigtig god oplevelse sidste år. Heldigvis indvilligede min søde ægtemand i at tage med, så jeg ikke behøvede troppe op mutters alene, og det endte da vist også med at han hyggede sig ...

Arrangørerne havde fået skruet et rigtig relevant og alsidigt program sammen. Jeg var specielt begejstret for to af de forfattere, der gæstede scenen, nemlig Haidi Wigger Klaris og Kenneth Bøgh Andersen. Jeg indrømmer med det samme, at jeg ikke havde læst nogen af deres bøger. Men det fik jeg stor lyst til efter at have hørt deres oplæg!


Haidi Wigger Klaris, der har udgivet to bøger, gjorde indtryk på mig ved den meget personlige, konkrete måde, hun fortalte om sin lange vej til at blive udgivet på Tellerup. Hun fortalte forholdsvis detaljeret om hvad hun havde gjort for at blive bedre til at skrive og forbedre sit manuskript, og det var jo bare rigtig spændende for en forfatterspire som mig. Haidi fortalte bl.a. også at hun arbejder for Novo Nordisk til daglig, og det er dejligt at vide, at det godt kan lade sig gøre at blive udgivet forfatter, selvom man i forvejen har et almindeligt job og en familie at tage sig af. Det er Haidi jo heldigvis ikke det eneste eksempel på, men jeg havde ikke hørt andre fortælle om det før. Hun fortalte også om et skrivekursus, hun havde været på, og om nogle af de gennemgående “fejl,” hun havde måttet rette i sine manuskripter. Det var virkelig lærerigt.

Efter at Haidi havde været på scenen, satte jeg mig en tid ved bogbloggernes bord. Der mødte jeg Simone fra boghjoernet.dk og Rikke fra flyvmedmig.dk, og i tilbageblik kan jeg se, at mødet med dem gav mig endnu mere blod på tanden til at starte denne blog. Tak for det, søde piger :). Jeg gik på bogfisketur sammen med Simone. Der var nemlig sat tre store baljer op med indpakkede bøger, og man kunne så ganske gratis låne en fiskestang og fange sig en bogoverraskelse. Jeg fangede "Rød som blod" af Salla Simukka, som da helt sikkert skal læses.

To andre, der havde taget plads ved bordet var ingen ringere end Haidi Wigger Klaris og Louise Haiberg. Haiberg var ikke på plakaten til Bookeaters Convention, men dukkede åbenbart op bare for at være med, hvilket jo var super fantastisk. Jeg havde fulgt hende et stykke tid på instagram og facebook bare fordi jeg syntes, hun var interessant (jeg har nemlig heller ikke læst nogen af hendes bøger - endnu). Og jeg må sige, at både hun og Haidi var fantastisk søde, og det var spændende at møde dem og lytte til, hvad de havde at sige.


Jeg husker ikke længere helt så mange detaljer fra Kenneth Bøgh Andersens oplæg, selv om det altså også var både sjovt og spændende. Jeg vidste ikke rigtig noget om ham i forvejen, men fik hurtigt en fornemmelse af, at han nok på mange punkter er den nye generations Dennis Jürgensen. Jer, der har læst hans bøger, må fortælle mig, om den fornemmelse holder stik. I hvert fald kom Kenneth Bøghs serie Den store djævlekrig og Julemandens død på min TBR.

Andre highlights fra dagen omfatter bl.a. en workshop, hvor man kunne lave sin egen lille notesbog, og det skulle selvfølgelig prøves, for jeg elsker jo at klippe og klistre, og samler også på notesbøger. Jeg var især begejstret for det stempelsæt, der stod til rådighed, og efter et par øjeblikkes overvejelser nåede jeg frem til, at der naturligvis skulle stemples DFTBA på forsiden af min lille bog. Hvis du ikke ved, hvad dette akronym betyder, så glæd dig til at få beriget dit liv ved at klikke her.

Der var sandelig også en gratis kaffebar med en professionel barista, hvor jeg hentede flere kopper varm kakao (jeg har endnu ikke lært at drikke kaffe). Jeg spurgte baristaen om hun kunne lide bøger, eller om hun bare var der for at lave kaffe, og hun sagde, at det egentlig bare var for kaffen, men at hun syntes det var spændende at være med. Godt at hendes dag ikke var helt spildt :)

Endnu en ting, jeg var begejstret for, var den 3D-printer, der stod ved indgangen og printede forskellige slags bogmærker ud, som man måtte tage med, også ganske gratis. Desværre havde jeg ikke tid til at besøge Fab Lab på første sal, som vist nok bød på mere af samme slags, og jeg fik heller ikke snakket med folkene fra movellas. Men jeg er glad for de mennesker, jeg fik talt med, både bloggere, forfattere, bibliotekarer, arrangører osv. Jeg syntes Bookeaters Convention 2015 var en virkelig god oplevelse, og ærgrer mig over, at det tilsyneladende trak et forsvindende lille antal deltagere til.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar