fredag den 18. december 2015

"Isdragen" af George R. R. Martin


Forfatter: George R. R. Martin
Læst på dansk (Orginaltitel: The Ice Dragon)
Denne bog er lånt på biblioteket.

Oplysninger om den danske udgave:
Udgivelsesår: 2015
Genre: Fantasy (børn)
Forlag: Gyldendal
Antal sider: 118

Denne fine, lille historie er skrevet af George R. R. Martin (Game of Thrones) så tidligt som i 1980. Min veninde som er skolebibliotekar, spurgte mig, om jeg havde lyst til at læse den og hjælpe hende med at beslutte, om den skulle indkøbes til hendes skolebibliotek, fordi hun selv var i tidsnød her op til jul. (Hun forsøgte også at afsætte Det ulmende oprør af Sabaa Tahir, men selvom den så god ud, syntes jeg den var lige en stor nok mundfuld for mig på det tidspunkt, så den gik til min anden veninde i stedet).

Jeg har ikke læst andet af George R. R. Martin, og anede heller ikke, at han havde skrevet en børnebog. Men her er altså historien om den lille pige Adara. Hun bliver født en vinter, hvor frosten er ualmindelig hård, og kulden bliver i hende, mens hun vokser op. Hendes hud føles altid kølig, og sne og is generer hende ikke om vinteren. Hun er den eneste, der kan røre ved isøgler uden, at de tager skade.

En vinter møder hun den mægtige isdrage, som hun knytter sig til, men hver gang, dragen kommer for at besøge hende, bliver vinteren strengere og strengere, og det bliver svært for Adaras familie og alle de andre, der bor på egnen, at klare sig.

Jeg bliver altid glad når en forfatter formår at skrive en børnebog, som også er relevant at læse for voksne. I dette tilfælde vil jeg nok sige, at selve sproget er så forenklet, at mange voksne nok ikke vil få så god en læseoplevelse ud af bogen. Gyldendal har da også angivet aldersgruppen 5-9 år på bagsiden, og det er vist ret passende. Men selve historien er godt skruet sammen, og de temaer og konflikter, den behandler er relevant for mennesker i alle aldre. Desuden var slutningen ikke umiddelbart forudsigelig - skønt.

Bogen handler bl.a. om det at passe ind i sociale sammenhænge, som familien såvel som det omgivende samfund. Den handler også om kærligheden mellem børn og forældre, og om de store ofre, livet nogle gange kræver af os. Det er bestemt en historie med noget på hjerte, og jeg opfatter dens udsagn som positivt og fyldt af håb.

Bogen er sat fint op og Luis Royos levende illustrationer understøtter selv i farvelægningen bogens udsagn. Jeg kan simpelt hen ikke komme i tanke om noget, jeg ikke kan lide ved denne bog, så jeg vil klart anbefale min veninde at købe den til skolebiblioteket, og dig at læse den sammen med et barn, du holder af :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar